09. 09. 2009.

IASL 2009, Abano Terme – Padova: Priprema učenika za budućnost: Školske knjižnice u slici

Blizina Italije učinila je svoje: među 250 delegata iz cijelog svijeta hrvatska delegacija je na ovogodišnjem Svjetskom kongresu školskih knjižničara brojala čak šest članova. Tri predstavnika su bila iz redova akademskog školskog knjižničarstva: prof. Jadranka Lasić-Lazić, Mihaela Banek-Zorica i Sonja Špiranec, k tome još i tri školska knjižničara, čak većinom knjižničarke, iz stvarnog školsko-knjižničarskog svijeta: Dinka Kovačević, Josip Rihtarić i Vanja Jurilj.

Neformalni početak 38.- og  godišnjeg  kongresa Svjetske organizacije školskih knjižničara (IASL) počeo je prijemom priređenim od strane grada domaćina Abano Terme i svečanom dodjelom nagrada za 2009. godinu. Dodjelu nagrada je vodio predsjednik IASL James Henri, a ovogodišnja dobitnica nagrade je Andrea Walker,  Renaissance College, Hong Kong. Uručena je i nagrada za 2008. godinu, budući da prošlogodišnji dobitnik Jerry Mathema iz Zimbabwea nije prisustvovao prošlogodišnjoj konferenciji. (Više na http://www.iasl‐online.org/events/conf/2009)

Od 02. do 04. rujna trajao je radni dio konferencije. Tema ovogodišnjeg skupa bila je: Priprema učenika za budućnost: Školske knjižnice u slici. Predavači i voditelji radionica su, kao i među predstavnicima iz Hrvatske, osobe koje se školskim knjižničarstvom bave na akademskoj razini i školski knjižničari iz prakse. Može se reći da se iz odslušanih predavanja i radionica moglo zaključiti da je učiti kako učiti apsolutni trend u obrazovanju, a slobodan pristup informacijama hit u školskom knjižničarstvu. Zapaženo je i bilo predavanje predsjednika IASL-a Jamesa Henrija o suradnji ravnatelja i školskih knjižničara.

Od hrvatskih predstavnika dr. sc. Mihaela Banek-Zorica izložila je rad na temu Snalaženje školskih knjižničara  u elektronskom okruženju, nastao u suradnji s doc. dr.sc. Sonjom Špiranec i prof. dr.sc. Jadrankom Lasić-Lazić. Josip Rihtarić je sudjelovao poster prezentacijom Repozitorij školskih knjižničara i Vanja Jurilj poster prezentacijom neformalnog obrazovanja učenika Zapazi, izrazi, promijeni.

Osim predavanja, radionica, poster prezentacija, u okviru kongresa održani su i regionalni susreti školsko – knjižničarskih organizacija i zasjedanje IASL-a. Hrvatsku udrugu školskih knjižničara na ovom je skupu predstavljala Vanja Jurilj, dopredsjednica. Udruga je predstavljena na Sjednici nacionalnih udruga školskih knjižnica Europe. Izražena je naša želja za otvaranjem prema suradnji s drugim strukovnim udrugama. Na skupu je predstavljena i nova web stranica ENSIL-a, www.ensil.org, i bilo je zadovoljstvo na njoj vidjeti logo Hrvatske udruge školskih knjižničara.

Može se reći da su teme koje, općenito, muče školske knjižničare svijeta one iste koje muče i školske knjižničare u Hrvatskoj: zakonodavstvo, odgovarajuće obrazovanje, financiranje i suradnja s ravnateljima. Možda će mojim kolegicama iz struke zvučati hrabro, ali u usporedbi s predstavljenim zemljama prema navedenim kriterijima, možemo reći da hrvatsko školsko knjižničarstvo zasigurno spada u bolju polovicu svjetskog školskog knjižničarstva. Naravno, to ne znači da puno toga ne treba još unaprijediti. I iskustva i poticaji s ovog kongresa mogu biti od pomoći u tome.

Konferenciju su obogatile i različite popratne aktivnosti: Izložba knjiga iz zemalja posjetitelja kongresa ( naša zemlja je predstavljena autorskom slikovnicom Maleni, Andreje Petrlik-Huseinović); Izložbom ručno rađenih bookmarkera (straničnika) iz zemalja posjetitelja skupa; Aukcija predmeta poklonjenih od strane sudionika kongresa. Sav prihod od Aukcije i prodaje straničnika, a ove godine je premašio 2000 Eura, ide u fond za pomoć članova IASL-a: njihovo članstvo, dolazak na kongres i sl.

Te, tzv.,  popratne aktivnosti su u izvjesnom smislu srce cijelog kongresa. Svi mi znamo da je lijepo pomagati drugima, ali kako je Thomas Mann rekao : Propast države je fraza, a propast jedne obitelji je istina.  Dakle nije isto znati i vidjeti, osjetiti. Vodstvo IASL-a, dugogodišnji članovi iz razvijenih zemalja svojom spremnošću da pomognu  i često dugo i naporno rade kako bi pomogli članovima iz zemalja čije se obrazovanje, škole i školske knjižnice, a i školski knjižničari nalaze u teškom položaju čine sve da ideja o pomaganju drugima ne bude samo fraza.  IASL svake godine financira dolazak na kongres dva člana iz siromašnih zemalja,  neke škole iz razvijenijih zemalja organiziraju skupljanje priloga kojima plaćaju članarinu u IASL za one koji si to ne mogu priuštiti… Jedan od vrhunaca ovogodišnjeg skupa bio je i trenutak kada su organizatorice konferencije dr. Luisa  Marquardt i dr. Donatella Lombello poklonile svoje laptope dvojici školskih knjižničara iz Zimbabwea.

Obzirom da je to prvi odlazak predstavnika Hrvatske udruge školskih knjižničara na neki svjetski skup, može se reći da je putovanje na Svjetski kongres školskih knjižničara u Padovu bio višestruko koristan:  kao prvorazredan uvid u stanje školskog knjižničarstva u svijetu, uvid u trendove školskog knjižničarstva i obrazovanja općenito;  korisno stručno usavršavanje; aktivno uključivanje hrvatskih školskih knjižničara u rad krovne svjetske udruge: razmjena iskustava, sudjelovanje u zajedničkim projektima, savjetovanje i traženje potpore za neke zajedničke projekte … K tome, tu je i  neprocjenjiva vrijednost i profesionalnog ali i osobnog susreta s predstavnicima zemalja cijelog svijeta. Kad se svemu dodaju čari svjetske SPA prijestolnice, kako je jedna kolegica nazvala Abano Terme, intelektualno i duhovno zračenje Galileove i Padove sv. Ante i Giotta, mirisi Venecije jasno je da je to iskustvo koje se ne doživljava svaki dan i odzvanja dugo i u profesionalnom i osobnom životu.

Sljedeća IASL konferencija održat će se u Brisbanneu, u rujnu 2010. Godine. Tema je Raznolikost Izazov Elastičnost: školske knjižnice u akciji. Prijave radova su u tijeku.

Pozivnicu smo dobili!

Možda je hrabro, ali ipak ću, kao i naši organizatori, reći: Ciao Italia, good day Australia!

Vanja Jurilj, dipl. knjižničarka

Ako vas zanima više, pogledajte:

Leave a Reply